Kuva
2-osainen kuva: vasemmalla työntekijä kiristää ruuvia, oikealla on moottoriveneen ratti ja järven ranta
21.12.2021
Kirjoittaja: Boris Karandassov

”Metalli heviä. Elämä kevyttä.”

Lappeenrannan kaupungin Wirma yrityspalveluiden luotsaama metallialan yritysten verkosto, Metalreality Network, toteutti metallialan yhteisrekrytointikampanjan 8.10.–8.12.2021. Kampanja oli avoin kaikille eteläkarjalaisille metallialan yrityksille. Mukana oli 11 yritystä.

Kampanjan pääkohderyhmänä olivat metallialalla jo työskentelevät ammattilaiset ja heidän perheensä. Etelä-Karjalan työssäkäyntialueella on paljon työllistymismahdollisuuksia myös metalliosaajan muille aikuisille perheenjäsenille. Suomenkielinen kampanja toteutettiin pääasiassa sosiaalisessa mediassa ja kohdistettiin valituille Etelä-Karjalan ulkopuolisille alueille. Kampanjasivustolla (https://lappeenrantarekry.fi) olivat esillä myös Imatra, Saimaan ammattiopisto Sampo, LUT-yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu sekä Kaakkois-Suomen TE-palvelut.

Kampanjan satoa

  • Rekrytointikampanjan mainoksia näytettiin yhteensä 777 536 kertaa. 
  • Mainoksista klikattiin yhteensä 6 171 kertaa.
  • Yritysten sivuille laskeutumissivulta tai suoraan mainoksista siirryttiin yhteensä 838 kertaa. 
  • Yrityksiin tuli runsaasti työpaikkoihin liittyviä yhteydenottoja kampanjan aikana.

Yrityksillä on käytössä lukuisia rekrytointikanavia, joita tämä kampanja osaltaan täydensi. Kampanjan ja kampanjasivuston laajemmat positiiviset vaikutukset rekrytointiin voivat näkyä yrityksissä myös viiveellä. Kampanja nosti tietoisuuteen Etelä-Karjalan mahdollisuuksia työssäkäyntialueena ja asuinpaikkana. Tällä kertaa painotus oli metallialan työpaikoissa. Etelä-Karjalaa on tuotu esille aiemminkin, mm. metalli-, ICT- ja energia-alan työpaikat edellä. 

Metallialan rekrytointikampanja kiinnosti myös Ylen toimitusta (Marika Anttonen, Yle 14.11.2021, Konepaja tarjoaisi heti töitä, mutta osaajia ei löydy mistään – nyt opissa on jo 17-vuotias tähtäimenään varma työpaikkahttps://yle.fi/uutiset/3-12180027). Osaavan työvoiman aihepiiri näytti puhuttavan yleisöä. Aihe on hyvin ajankohtainen myös yritysten näkökulmasta, mikä näkyy myös Ylen artikkelissa: 

– Todella vaikea on löytää ammattitaitoisia työntekijöitä. Meillä on koko ajan ollut hakusessa levyseppiä, levyseppähitsaajia ja jauhekaarihitsaajia, mutta ei heitä löydy, huokaa Refinec Oy:n toimitusjohtaja Hannu Perälä. (Yle.fi)

Jotex Worksin toimitusjohtaja Outi Pikkusilta on harmissaan, etteivät useammat nuoret näe alan monipuolisia mahdollisuuksia.
– Mielikuvat, että tämä olisi pimeissä halleissa vääntämistä, ovat menneisyydestä. Esimerkiksi levysepäthitsaajien ja koneistajien työ on siistiä sisätyötä, jossa näkee oman kädenjäljen. (Yle.fi)

Metallialan ja Etelä-Karjalan säännöllistä esittelyä jatketaan myös tulevina vuosina. Seuraavalla kerralla kohdealue voi olla rajojen ulkopuolella ja kampanjan kielenä esim. englanti. Muillekin aloille voidaan toteuttaa rekrytointikampanjoita tarvittaessa.

Kampanjan rahoitus tuli Metalliverkostosta elinvoima -hankkeesta.

logopalkki, jossa EU:n maaseuturahaston, ELY-keskuksen ja Maseutuverkoston logot

Metalreality Network
Verkostossa on nyt mukana 14 jäsenyritystä sekä Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy - KEHY, Saimaan ammattiopisto Sampo, LUT-yliopisto ja Kaakkois-Suomen TE-toimisto. Wirma yrityspalvelut (Lappeenrannan kaupunki) toimii verkoston palveluoperaattorina vuosina 2020-2022 Metalliverkostosta elinvoimaa -hankkeen kautta, joka on saanut rahoitusta Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta, ja sitä rahoittaa Kaakkois-Suomen ELY-keskus. Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston osuus on 118559,61 € ja valtion osuus on 163725,19 €.